Przejdź do głównej zawartości

Zagadkowe szafirowe kamienne tablice



Czy zastanawialiście się kiedyś, z czego były zrobione kamienne tablice, na których Bóg napisał przykazania? Powiecie: "Co za pytanie w ogóle. Przecież jest napisane, że z kamienia." A może jest coś więcej w tekście, który znamy niby na pamięć...?
Czytałam ostatnio 24. rozdział księgi Wyjścia, w którym Bóg zawiera przymierze z narodem izraelskim i daje im przykazania.

"Wstąpił Mojżesz wraz z Aaronem, Nadabem, Abihu i siedemdziesięciu starszymi Izraela. Ujrzeli Boga Izraela, a pod Jego stopami jakby jakieś dzieło z szafirowych kamieni, świecących jak samo niebo. Na wybranych Izraelitów nie podniósł On swej ręki, mogli przeto patrzeć na Boga. Potem jedli i pili. Pan rzekł do Mojżesza: Wstąp do Mnie na górę i pozostań tam, a dam ci tablice kamienne, Prawo i przykazania, które napisałem, aby ich pouczyć."
Wj 24,9-12 BT


Czytając ten opis, zastanowił mnie werset 10, mówiący o szafirowej płycie u tronu Boga. Podzieliłam się tym fragmentem z kolegą, który wysłał mi w odpowiedzi następującą wiadomość:

Kiedyś pewna siostra z sąsiedniego zboru, która studiowała Biblię w różnych językach opowiadała, że przykazania- tablice Dekalogu są szafirowe czyli niebieskie (szczególnie to było widoczne w ang. Biblii). Bardzo mnie to zainteresowało bo ten kamień/kolor pojawia się również w opisie w Obj. i jak dobrze pamiętam to tron Boży jest tam z szafiru i chyba niewiasta ma coś niebieskiego (może to mieć jakieś znaczenie symboliczne). Nie mogę sobie wszystkiego przypomnieć, co ta siostra mówiła :( a mnie to zaciekawiło...


Zaczęłam badać sprawę dalej, bo było to dla mnie zaskakujące. I tak trafiłam na blog o szafirowych kamiennych tablicach. Poniżej przetłumaczony artykuł z tejże strony:


10 przykazań na szafirowych kamiennych tablicach

W Biblii kamienne tablice były dwoma kawałkami kamienia, na których Wszechmocny wypisał 10 przykazań własnym palcem, a następnie dał je Mojżeszowi na górze Synaj. Napisy z tych tablic dawały wgląd w naturę Wszechmocnego, a Mojżesz został poinstruowany, by pilnie nauczał dzieci Izraela tych słów.

Według żydowskiej tradycji kamienne tablice zostały zrobione z materiału pochodzącego z samego tronu Wszechmocnego, wyglądającego jak twór szafirowej płyty (Wyjścia 24,10), czystego jak samo niebo.

Zwykle tablice te są przedstawiane jako czworokątne z zaokrągloną górną częścią. Jednakże rabinistyczne tradycje opisują je jako prostokątne z ostrymi brzegami. Mówią też, że tekst nie był tylko wygrawerowany, był jak wywiercony na wylot. Mimo to żadna ze stron nie pokazywała lustrzanego odbicia tekstu. Napisy na obu stronach wyglądały normalnie.
from http://sapphire-stone-tablets.blogspot.com/2008/11/sapphire-stone-tablets.html


W księdze Ezechiela znajdujemy potwierdzenie, że Boży tron zrobiony był z szafiru:

"A nad sklepieniem, nad ich głowami, było coś z wyglądu jakby kamień szafirowy w kształcie tronu; a nad tym, co wyglądało na tron, u góry nad nim było coś z wyglądu podobnego do człowieka."
Ez 1,26

"A gdy spojrzałem, oto na sklepieniu, które było nad głowami cherubów było coś jakby kamień szafirowy: coś z wyglądu podobne do tronu."
Ez 10,1


W kontekście wersetu z Ps.89,15 "Sprawiedliwość i prawo są podstawą tronu twego" można przypuszczać, że kamienny twór u tronu Bożego tworzyły... szafirowe płyty z przykazaniami!

Jeszcze jedną ciekawą wzmiankę o szafirowych płytach znalazłam w poniższym artykule:

Though I don’t have The Aramaic Bible, it states in the Targums* Chapter 1:82-88, “Then it was said to Moses: ‘Ascend to the firmament and I will give you two tablets of stone, hewn from the sapphire of the throne of My glory, gleaming like fine gold, arranged in lines and written by My finger. Engraved on them are the Ten Words, refined more than silver that has been refined in seven times seven [ways]-that is the sum.”

http://hubpages.com/hub/Stone-From-the-Throne


Co o tym sądzicie? Czyż to nie jest niesamowite, że Bóg do napisania swojego prawa, które jest objawieniem Bożego charakteru, nie użył zwykłych kamieni, ale wziął fragment swojego tronu, użył materiału pochodzącego z samego nieba?
Zastanawia mnie, co musiał czuć Mojżesz, kiedy wracał z góry z tablicami do narodu izraelskiego i widząc złotego cielca i odstępstwo ludu, "zapłonął gniewem i wyrzucił tablice z rąk swoich i potłukł je pod górą." (Wj 32,19). Bóg dał ludziom to, co miał najcenniejszego, a ci odrzucili Go i Jego własnoręcznie zapisane szafirowe tablice...

Pomyślmy przez chwilę o tym: Jezus, Syn Boży, ten, który przyszedł na ziemię, by objawić charakter Ojca, o którym pisał prorok Izajasz:

"Oto sługa mój, którego popieram, mój wybrany, którego ukochała moja dusza. Natchnąłem go moim duchem, aby nadał narodom prawo. Nie będzie krzyczał ani wołał, ani nie wyda na zewnątrz swojego głosu. Trzciny nadłamanej nie dołamie ani knota gasnącego nie dogasi, ludom ogłosi prawo. Nie upadnie na duchu ani się nie złamie, dopóki nie utrwali prawa na ziemi; a jego nauki wyczekują wyspy."
Iz 42,1-4


został odrzucony przez własny naród i przybity na krzyżu na wzgórzu Golgoty, roztrzaskany jak kamienne tablice u podnóża góry...


"Godzien jest ten Baranek zabity wziąć moc i bogactwo, i mądrość, i siłę, i cześć, i chwałę, i błogosławieństwo. Temu, który siedzi na tronie, i Barankowi, błogosławieństwo i cześć, i chwała, i moc na wieki wieków."
Obj.5,12.13


_______________________________________________
* Targum (aram./hebr. תרגום – "tłumaczenie"; od hetyckiego tarkummaj – "proklamacja", "wyjaśnienie", "tłumaczenie"[1]) – przekład Biblii Hebrajskiej na język aramejski. Targumy tworzono po powrocie z niewoli babilońskiej, gdy aramejski stał się powszechnie używanym językiem potocznym na Bliskim Wschodzie. Początkowo targumy tworzone były ustnie, z czasem zaczęli je spisywać tłumacze zwani meturgemanim[1] (מתורגמנים). Targumy palestyńskie i babilońskie różniły się językowo. Ponadto targumy powstające w Palestynie były o wiele mniej dosłownymi tłumaczeniami, często stawały się faktycznie parafrazami oryginalnego tekstu. Więcej informacji na http://huc.edu/libraries/exhibits/rablit/targum.php

Komentarze

Anonimowy pisze…
Ja, jako wieczny sceptyk wobec wszystkiego, co jest tylko domysłem (a teza o szafirowych tablicach wydaje mi się oparta właśnie na swobodnej interpretacji i niepewnych źródłach), stwierdzam, że jest to interesująca ciekawostka, ale nie ma dużego znaczenia z punktu widzenia chrześcijanina.
Anonimowy pisze…
Na tym polega cała zagadka, że prawdopodobnie ma głębsze znaczenie :) Jak uda mi się skontaktować z tą osobą, która poruszyła wtedy ten temat to będzie info :) Pozdrawiam wszystkich czytelników Homo viator'a i dziękuję autorce za zaangażowanie oraz za dedykację...
Tomek :D
Konrad pisze…
to, że byly JAKBY szafirowe, to nie znaczy, że byly z szafiru :) po prostu przypominaly ten kamien, ale trudno powiedziec z czego na pewno byly zrobione :)
Anonimowy pisze…
Trzy krótkie cytaty z "Patriarchów i proroków"
Rzucił na ziemię kamienne tablice, aby pokazać obrzydzenie, jakim napełnia go ich przestępstwo, a te rozprysnęły się na kawałki na oczach całego ludu, co oznaczało, że jak oni złamali przymierze z Bogiem, tak Bóg zerwał swe przymierze z nimi.
. Na Boże polecenie przygotował dwie kamienne tablice i zabrał je ze sobą na szczyt; „i napisał Pan na tablicach słowa przymierza, dziesięć słów” (w. 28 BG). []
Chrystus był nie tylko wodzem Izraela na pustyni — Aniołem, w którym było imię Jahwe, i który kroczył przed nimi, ukryty w słupie obłoku — ale również Tym, który dał mu zakon. Otoczony wielką chwałą na górze Synaj, w obliczu całego ludu izraelskiego, ogłosił Chrystus dziesięć przepisów prawa swego Ojca i dał je, wyryte na kamiennych tablicach, Mojżeszowi.
Pięknie i romantycznie byłoby gdyby były szafirowe ale chyba były kamienne jak skała jak opoka ...AA
Anonimowy pisze…
ps. no i oczywiście jeszcze cytat z V Mojż 10,1-3
W owym czasie rzekł Pan do mnie: Wyciosaj sobie dwie kamienne tablice, takie jak poprzednie,....A Ja napisze na tych tablicach słowa, jakie były na pierwszych tablicach , które ty potłukłeś...wyciosałem też dwie kamienne tablice, takie jak poprzednie...AA
Anonimowy pisze…
Podane przez AA cytaty z PiP i Pwt dotyczą drugich tablic - i te były przygotowane przez Mojżesza, być może ze zwykłej skały, natomiast pierwsze tablice były przygotowane i dane przez Boga, tekst Pisma Świętego nie pozostawia wątpliwości:

Wj 24,12: I rzekł Pan do Mojżesza: Wstąp do mnie na górę i zostań tam, a dam ci tablice kamienne (...)
Wj 25,16: Do tej skrzyni włożysz Świadectwo, które ci dam.
Wj 31,18: A gdy dokończył rozmowy z Mojżeszem na górze Synaj, dał mu dwie tablice świadectwa, tablice kamienne, zapisane palcem Bożym.
Wj 32,15.16: Potem Mojżesz odwrócił się i zszedł z góry, mając w ręku dwie tablice Świadectwa, tablice zapisane z obu stron; z jednej i z drugiej strony były one zapisane. Tablice te były dziełem Bożym, a pismo było pismem Boga, wyrytym na tablicach.
Pwt 9,10: Pan dał mi dwie kamienne tablice, zapisane palcem Bożym, a na nich prawie wszystkie słowa, które Pan wypowiedział do was na górze spośród ognia w dniu zgromadzenia.